Біографія Жан Антуан Гудон (1741-1828)

Жан Антуан Гудон (1741-1828)
Найбільший французький майстер 18 століття Жан Антуан Гудон народився у Версалі 20 березня 1741 . У 1756 році він був прийнятий в школу Королівської Академії живопису та ліплення , отримав третю премію по скульптурі , а в 1761 році , у віці двадцяти років , - першу премію за барельєф " Цариця Шеви підносить дари Соломону " . Вчителями Гудона були Мішель Слодтц , Жан- Батист Лемуан і Жан- Батист Пігаль . Вісім років він провчився у школі та Академії і як один з кращих учнів в 1764 році був посланий до Риму.
В Італії скульптор залишався чотири роки і за цей час створив ряд творів , які зробили його ім'я відомим . Це статуя " Весталки " , " екорше " - анатомічна штудія , скульптури для прикраси церков "Св. Бруно " і "Св. Іван Хреститель " . У цих ранніх скульптурах , які майстер надалі неодноразово повторював в інших матеріалах , він віддає перевагу класичній трактуванні образу , ясною , спокійною , врівноваженою , пов'язаної з вивченням античної спадщини .
Необхідність заробітку , пошуки замовників і покровителів , ймовірно , не дозволили йому продовжити італійське пенсіонерство , як це робили інші . У 1768 року скульптор повернувся до Парижа. Тут він знайшов свого першого покровителя німецького герцога Саксен - Готського , який протягом багатьох років був замовником художника . Починаючи з 1769 року, коли Гудон дебютував у Салоні , і аж до кінця століття жоден з відкриваються Салонів не обходився без речей скульптора .
У Салоні 1771 з'явився один з найзнаменитіших бюстів Гудона - портрет Дені Дідро . Сам філософ , знавець і критик мистецтва , зазначив надзвичайну схожість портрета. Дідро портретували часто. Але серед портретів , створених Ван Лоо , Анн Марі Колло , Ж.-Б. Пігаль і Л.-А.-Ж. Лекуантом , портрет Гудона виділяється яскравістю і жвавістю характеристики . Бюст вільний від усяких аксесуарів і прикрас. Вся увага сконцентрована на обличчі. Гудон зобразив філософа без перуки , до якого той плекав неприховану ненависть. Злегка розпатлане волосся , Гудон трактує їх легко і вільно , як у всіх своїх скульптурах . Бюст високо зрізаний, голова повернута в три чверті , рот відкритий , широко розкриті очі , їх погляд живий і безпосередній , схоплено швидкоплинне вираз обличчя. Це твір змусило говорити у Франції про молодого таланті. Через Дідро і його близького друга Мельхіора Грімма Гудон незабаром набув самого могутнього покровителя - російську імператрицю Катерину II , яка могла замовляти Гудона дорогі бронзи і мармури .
У 1770 -ті роки скульптор стає відомий як майстер надгробної скульптури. Серед найвідоміших його робіт - надгробки фельдмаршала Михайла Голіцина і сенатора А. Д. Голіцина (вони знаходяться в некрополі Донського монастиря в Москві) і гробниця графа д'Еннері . По композиції надгробки сходять до типу класичних надгробних стел Стародавньої Греції.
Гудон виконує скульптури на міфологічні теми . За мармурову статую " Морфей " в 1777 році він був обраний академіком . Однією з найвідоміших скульптур 18 сторіччя стала його "Діана - мисливиця " . У Гудона Діана зображена оголеною , вона зберігає рівновагу , стоячи на пальцях однієї ноги , що створює ілюзію бігу. Відверта чуттєва трактування образу не суперечить чисто класичного витонченості статуї . Ті ж риси притаманні іншої популярної статуї Гудона - "Зима " , яка уособлена в образі прекрасної напівоголеної змерзлі дівчата .
Багато творів Гудона добре відомі у всьому світі ще й тому , що він їх тиражував , багато разів повторюючи в дешевому гіпсі і в більш дорогих мармурі та бронзі. Це був чи не єдиний скульптор 18 століття , що опанувала технікою лиття бронзи. Особливо він захоплювався нею в 1780 -90- і роки. Він писав: "Я можу виступати в двох ролях - скульптора і ливарника . У першій я - творець, у другій - я можу точно відтворювати інших ..."
Проте в історію скульптури Гудон увійшов насамперед як майстер портрета. Йому властивий аналітичний підхід до натури , невпинний пошук життєвої правди , його образи відрізняє глибокий і гострий психологізм . Кількість його портретних скульптур велике. Особливу групу складають портрети дітей. Серед них чудові бюсти Олександра і Луїзи Броньяр , портрети дочок скульптора Сабіни , Ганни - Анж і Клодін та інші. 18 століття як би заново відкриває світ дитини. Гудон зумів передати відчуття свіжості і чистоти дитинства без нальоту сентиментальності і грайливості , властивої рококо. У його творах діти - це мислячі особистості з власним внутрішнім світом.
До числа блискучих портретів діячів французького театру , створених Гудоном , належить посмертний бюст Мольєра , сповнений за замовленням "Комеді Франсез" . Гудон добився в ньому подібності з існуючим мальовничим портретом Мольєра , який він не зумів побачити в процесі роботи , але створив образ- уособлення французького театру взагалі. Голова Мольєра , дана в обрамленні довгих , вільно спадаючих волосся , різко повернена , незвичайно жива поза припускає негайне дію або рух . Погляд пронизливий , рот злегка відкритий , наче в розмові. Навколо шиї вільно зав'язаний широкий шарф. Виставлений в будівлі Королівської бібліотеки бюст викликав захват критиків , та Грим писав з його приводу: " Його погляд (пан Гудон , ймовірно, єдиний скульптор , що вміє передавати очі ) пронизує душу " .
Гудон виконав портрети багатьох відомих людей свого часу: Неккера , Лафайета , Баї , Франкліна і Джорджа Вашингтона та інших . Для серії портретів великих людей , задуманих д'Анжівійе , він створив портрет маршала де Турвіля . Цивільні чесноти , а також заслуги в науці і мистецтві були критеріями вибору осіб для цієї портретної галереї. Але справжнім продовженням серії слід вважати портрети вже згаданого Дені Дідро , Ж.-А. Даламбера , Жана Жака Руссо (був виконаний з посмертної маски) і найвідоміший з них - портрет Вольтера .
Гудон в дуже короткий термін , працюючи по знятої їм масці , виконав статую Вольтера .
Скульптор представив Вольтера сидячим в кріслі , на зразок античного , огорнув мантією , що дуже нагадує домашній халат філософа . Широкі складки мантії лягають на плечі і коліна , змальовуючи приховану під ними фігуру і в той же час надаючи їй значність. Пов'язка на лобі уподібнена античної . Аксесуари створюють образ поета - філософа , що належить світу сучасному і світу античному . Особа портретованого випромінює величезну життєву силу і високу духовність . Все багатство внутрішнього життя Гудон передає в миттєво схопленого вираженні , яке важко піддається певної інтерпретації. Це тонкий , точний і величний портрет , в якому вік Просвітництва знайшов своє яскраве втілення .
У 19 сторіччі , аж до смерті в 1828 році , Гудон працював не так яскраво , немов присвятивши весь свій величезний неповторний талант 18 століттю.

С. Морозова .

Література .
Арнасон Г. Г. "Скульптура Гудона " , М., 1982 .

Прочитано: 1499
Створити безкоштовний сайт на uCoz